Waarom gemeenten een marketeer moeten aannemen

Communicatiemedewerkers genoeg in overheidsland. Maar heb jij ooit gehoord van een marketeer die bij een gemeente werkt? Wouter Bakelaar (27) is een van de weinige. Hij werkt als marketeer bij Gemeente Goeree Overflakkee. “Ik zorg ervoor dat de verhalen die we vertellen over het eiland aansluiten op het beleid.”

Wouter is een echte Flakkeënaar, zoals ze in Zuid-Holland zeggen. Hij is geboren en getogen op het eiland, deed er zijn afstudeerstage en vond er sinds 2019 zijn baan. “Het is hier enorm fijn. Wonen en recreëren liggen hier heel dicht bij elkaar. Je trekt je hardloopschoenen aan en staat zo in het bos. Ook de zorg voor elkaar is hier heel hoog.”

Van afstudeerstage naar baan

Wouter studeerde Sportmarketing & Management en vond zijn afstudeerstage bij de gemeente waar hij tevens woont. “Daar deed ik onderzoek naar gebiedsmarketing. Als snel vond ik ernaast ook een baan als marketeer bij een projectgroep die de marketing van het eiland wilde aanpakken. Ze informeert en inspireert mensen niet alleen op recreatief vlak, maar ook op wonen en werken. Deze groep is in juli 2019 gefuseerd met de VVV tot Stichting Eilandmarketing. De gemeente zocht toen iemand die de verbinding wilde leggen tussen de stichting en de gemeente. En dat werd ik!”

Geen gemeentetaak

“Gebiedsmarketing is geen kerntaak van de gemeente. In goede marketing moet je namelijk keuzes maken en dat is lastig voor een gemeente die iedereen vooruit wil helpen. Daarom zijn dit vaak aparte instanties die dit oppakken. Maar als je wil dat het marketingverhaal aansluit op de daadwerkelijke beleving, dan kom ik om de hoek kijken. We kunnen namelijk wel vertellen dat we kindvriendelijke dorpen hebben in de gemeente, maar dan moeten er bijvoorbeeld ook genoeg speelruimtes zijn. Het verhaal moet aansluiten op het beleid.”

Faciliteren van de stichting

“Ik probeer ervoor te zorgen dat de Stichting EilandMarketing haar werk zo goed mogelijk kan doen. Bijvoorbeeld door de politiek aan te haken en bijvoorbeeld vragen te beantwoorden die er vanuit de raad zijn. Je ziet dat de politiek nu positief is gestemd over hoe de stichting EilandMarketing haar werk doet. Die ontwikkelingen maken mijn werk erg leuk.”

Denken vanuit de doelgroep

“Daarnaast ben ik ook bezig met het adviseren bij projecten. Vanuit mijn marketingkennis denk ik altijd vanuit de doelgroep. Wat zijn haar wensen en behoeften?” En dat is precies waarom meer gemeentes baat hebben bij een marketeer: “Veel gemeentes denken vanuit het middel: er moet bijvoorbeeld een website komen om burgers te informeren. De vragen ‘waarom willen we dit nu’ en ‘heeft de burger hier echt behoefte aan’, leg ik dan op tafel.”

De marketeer naast de communicatiemedewerker

Maar heeft de gemeente daar haar communicatiemedewerkers niet voor? “Zij houden zich vooral bezig met het verhaal vertellen in de juiste woorden. Sturen goed geformuleerde persberichten bijvoorbeeld. En ze denken na over de boodschap. Ik zit meer aan de voorkant van projecten. Ik denk mee over doelen, of onze middelen aanhaken op behoeftes en zorg voor samenwerking met de Stichting Eilandmarketing, zodat we informatie ook van buiten naar binnen halen. Vooral in dat laatste zit het verschil met de communicatiemedewerker. Natuurlijk werken we ook heel veel samen als het gaat om het vertellen van de juiste verhalen.”

Belangrijke skills

Voor Wouter is er nog wel een wereld te winnen. “Voor veel collega’s is een marketeer bij een project een nieuwe aanpak. Hierdoor moet ik echt laten zien dat ik waarde kan bieden. Komt de projectgroep met het idee van die website, maar weet ik dat dat middel niet aansluit bij de behoefte, dan moet ik dat uiteraard voorzicht aanpakken.”

Sterke communicatievaardigheden zijn dan ook erg belangrijk in zijn functie. “Essentieel in deze baan is dat je makkelijk contact legt; ik kan niet bij een project aansluiten met de gedachte om dingen keihard te verbeteren vanuit mijn eigen opvatting. Het moet echt samen, vanuit het oogpunt naar een beste oplossing voor de doelgroep.”

Plaats een reactie

Waarom gemeenten een marketeer moeten aannemen

Communicatiemedewerkers genoeg in overheidsland. Maar heb jij ooit gehoord van een marketeer die bij een gemeente werkt? Wouter Bakelaar (27) is een van de weinige. Hij werkt als marketeer bij Gemeente Goeree Overflakkee. “Ik zorg ervoor dat de verhalen die we vertellen over het eiland aansluiten op het beleid.”

Wouter is een echte Flakkeënaar, zoals ze in Zuid-Holland zeggen. Hij is geboren en getogen op het eiland, deed er zijn afstudeerstage en vond er sinds 2019 zijn baan. “Het is hier enorm fijn. Wonen en recreëren liggen hier heel dicht bij elkaar. Je trekt je hardloopschoenen aan en staat zo in het bos. Ook de zorg voor elkaar is hier heel hoog.”

Van afstudeerstage naar baan

Wouter studeerde Sportmarketing & Management en vond zijn afstudeerstage bij de gemeente waar hij tevens woont. “Daar deed ik onderzoek naar gebiedsmarketing. Als snel vond ik ernaast ook een baan als marketeer bij een projectgroep die de marketing van het eiland wilde aanpakken. Ze informeert en inspireert mensen niet alleen op recreatief vlak, maar ook op wonen en werken. Deze groep is in juli 2019 gefuseerd met de VVV tot Stichting Eilandmarketing. De gemeente zocht toen iemand die de verbinding wilde leggen tussen de stichting en de gemeente. En dat werd ik!”

Geen gemeentetaak

“Gebiedsmarketing is geen kerntaak van de gemeente. In goede marketing moet je namelijk keuzes maken en dat is lastig voor een gemeente die iedereen vooruit wil helpen. Daarom zijn dit vaak aparte instanties die dit oppakken. Maar als je wil dat het marketingverhaal aansluit op de daadwerkelijke beleving, dan kom ik om de hoek kijken. We kunnen namelijk wel vertellen dat we kindvriendelijke dorpen hebben in de gemeente, maar dan moeten er bijvoorbeeld ook genoeg speelruimtes zijn. Het verhaal moet aansluiten op het beleid.”

Faciliteren van de stichting

“Ik probeer ervoor te zorgen dat de Stichting EilandMarketing haar werk zo goed mogelijk kan doen. Bijvoorbeeld door de politiek aan te haken en bijvoorbeeld vragen te beantwoorden die er vanuit de raad zijn. Je ziet dat de politiek nu positief is gestemd over hoe de stichting EilandMarketing haar werk doet. Die ontwikkelingen maken mijn werk erg leuk.”

Denken vanuit de doelgroep

“Daarnaast ben ik ook bezig met het adviseren bij projecten. Vanuit mijn marketingkennis denk ik altijd vanuit de doelgroep. Wat zijn haar wensen en behoeften?” En dat is precies waarom meer gemeentes baat hebben bij een marketeer: “Veel gemeentes denken vanuit het middel: er moet bijvoorbeeld een website komen om burgers te informeren. De vragen ‘waarom willen we dit nu’ en ‘heeft de burger hier echt behoefte aan’, leg ik dan op tafel.”

De marketeer naast de communicatiemedewerker

Maar heeft de gemeente daar haar communicatiemedewerkers niet voor? “Zij houden zich vooral bezig met het verhaal vertellen in de juiste woorden. Sturen goed geformuleerde persberichten bijvoorbeeld. En ze denken na over de boodschap. Ik zit meer aan de voorkant van projecten. Ik denk mee over doelen, of onze middelen aanhaken op behoeftes en zorg voor samenwerking met de Stichting Eilandmarketing, zodat we informatie ook van buiten naar binnen halen. Vooral in dat laatste zit het verschil met de communicatiemedewerker. Natuurlijk werken we ook heel veel samen als het gaat om het vertellen van de juiste verhalen.”

Belangrijke skills

Voor Wouter is er nog wel een wereld te winnen. “Voor veel collega’s is een marketeer bij een project een nieuwe aanpak. Hierdoor moet ik echt laten zien dat ik waarde kan bieden. Komt de projectgroep met het idee van die website, maar weet ik dat dat middel niet aansluit bij de behoefte, dan moet ik dat uiteraard voorzicht aanpakken.”

Sterke communicatievaardigheden zijn dan ook erg belangrijk in zijn functie. “Essentieel in deze baan is dat je makkelijk contact legt; ik kan niet bij een project aansluiten met de gedachte om dingen keihard te verbeteren vanuit mijn eigen opvatting. Het moet echt samen, vanuit het oogpunt naar een beste oplossing voor de doelgroep.”

Wil je reageren? Log dan in of maak een account! Meld je aan
Reageer op "Waarom gemeenten een marketeer moeten aannemen"