Bijna 14 duizend Nederlanders zaten in 2020 in de schuldhulpverlening*. In Purmerend krijgt de gemeente zo’n 1.400 meldingen per maand binnen van mensen die hun rekeningen niet betalen. Bodine Timp (27) maakte de switch van een commercieel deurwaarderskantoor naar de overheid en helpt mensen nu om niet in diepe schulden te belanden. “Je komt soms echt schrijnende situaties tegen, maar mensen zijn zo dankbaar voor mijn hulp.”
Bodine volgde de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening aan de Hogeschool van Amsterdam en vond uiteindelijk een stage bij een deurwaarderskantoor. “Het was enorm leerzaam en uiteindelijk ben ik hier 5 jaar blijven hangen.” Toch kriebelde er iets tijdens haar baan. “Ik sprak tijdens mijn werk wel de mensen die schulden hadden, maar was in dienst van de schuldeiser. Juist bij de mensen met schulden was er zoveel onmacht en onwetendheid. Dáár wilde ik iets aan doen. Daarom ben ik gaan kijken naar een baan waarin ik de schuldenaar kan bijstaan.”
Zoektocht naar een nieuwe baan
“Een nieuwe baan moest wel echt bij mij passen. Alleen als het echt goed voelde wilde ik mijn huidige baan ervoor opzeggen. Uiteindelijk ben ik een half jaar aan het oriënteren geweest. Want wat wilde ik precies? Ik dronk heel wat koppen koffie om te netwerken en kwam uiteindelijk iemand van mijn oude werk tegen die bij een gemeente is gaan werken. Haar baan klonk erg interessant. En heel toevallig kwam daar net een zelfde soort functie bij Gemeente Purmerend vrij.”
Unieke baan
Bodine is inmiddels Trajectbegeleider Schulddienstverlening en Preventieconsulent bij de gemeente Purmerend. Een vrij unieke baan op de afdeling Preventie via Vroegsignalering. “Eigenlijk heb ik twee functies in één. Dat kom je niet vaak tegen, maar maakt wel dat ik mensen echt kan helpen.” Aan de ene kant krijgt Bodine signalen binnen over mensen die hun rekeningen niet kunnen betalen. “Vanuit de wet Vroegsignalering moeten partijen die water, energie, huur en ziektekostenverzekeringen leveren, ons doorgeven wanneer iemand zijn rekeningen niet betaalt. We nemen dan contact op met de persoon en bieden vrijblijvend hulp aan om te zorgen dat er geen problematische schulden ontstaan en de situatie verslechterd.”
“Normaal schakelt een preventiemedewerker een trajectbegeleider in als er meer hulp nodig is. In dit geval pak ik dat werk ook op. Dat is enorm fijn voor de client, want mensen praten niet graag over geldzaken en schamen zich soms voor hun situatie. Ze hoeven nu maar bij één iemand hun verhaal te doen.”
Maatwerk
Welke hulp Bodine aanbiedt, is afhankelijk van de situatie. “We bieden hier echt maatwerk en werken niet via een standaard boekje. Iedere situatie, ieder gezin iedere persoon bekijk ik apart. Daardoor hoef ik niet te zeggen: sorry, maar dit zijn de regels en ik kan jou niet helpen. Natuurlijk zijn er processen en kaders, maar we kunnen met maatwerk op heel veel manieren te hulp schieten. Dat voelt goed.”
Emotionele baan
“Je komt in dit vak natuurlijk ook heel schrijnende verhalen tegen. Laatst kregen we een signaal van de nachtopvang in Purmerend. Een meneer klopte daar aan, omdat hij door corona zijn baan verloor en inmiddels in de schulden belandde. Ook lag hij in scheiding, raakte daardoor zijn huis kwijt en stond niet op de lijst voor sociale huur. Geen huis en geen baan. En je kan daar zelf helemaal niets aan doen.”
“Fijn dat ik zo iemand dan kan helpen. En juist dat maakt dat ik de emotionele verhalen ook naast mij neer kan leggen. Ik weet dat ik alles doen wat ik kan voor deze mensen. En dat maakt hen heel dankbaar. Dat is wel echt even anders dan bij mijn vorige baan.”
Niet iedereen wil hulp
Maar niet iedereen reageert direct vol blijdschap als Bodine en haar collega’s hulp aanbieden. “Als we voor de deur staan met de opmerking: “U heeft een achterstand, kan ik helpen?”, dan kijken mensen je soms vreemd aan. Wij komen met het idee om hulp te bieden, maar doordat we onverwacht bij iemand op de stoep staan, is dat voor een inwoner soms wel even schrikken. Je moet dan echt door dat eerste moment heen.”
“Sommige mensen schieten ook echt in de weerstand als we voor de deur staan. Dat is wel lastig. Maar bij de gemeente Purmerend krijgen we heel veel ruimte om te leren. En er wordt echt gekeken wat we nodig hebben, zodat wij zo goed mogelijk de burgers kunnen helpen. Zo kwam er laatst een trainingsacteur waarmee we lastige situaties konden oefenen. Uiteindelijk draait het vooral om het winnen van vertrouwen, zodat iemand zich blootgeeft en we mensen daardoor verder kunnen helpen. Tijdens de training bootsten we praktijksituaties na om te werken aan die vertrouwensband vanaf het moment dat we bij mensen aan de deur aankloppen.”
Genoeg tijd om mensen te helpen
Behalve haar ontwikkeling in het vak, krijgt Bodine ook veel vrijheid om te doen wat ze leuk vindt. “Je krijgt hier echt de ruimte om mensen te helpen. Dat vind ik heel mooi aan werken bij de gemeente. Laatst was ik een hele dag bezig om één gezin te helpen. Ik zocht collega’s op, omdat er naast een schuldhulptraject ook andere zorg nodig was. Bij de gemeente Purmerend zijn de lijntjes tussen collega’s kort, samen kunnen we echt tijd steken in situaties en zo de meest passende hulp aanbieden. Dat was in mijn vorige werk wel anders, want daar zat de klant te wachten op geld.”
Goede keuze
“Ik ben heel blij met de carrièreswitch die ik gemaakt heb. Het voelt echt fijn om mensen te helpen. Vaak ga ik met een voldaan gevoel naar huis. Maar natuurlijk heb ik ook wel eens een rotdag en moet ik mijn hoofd echt even kunnen legen na zoveel schrijnende verhalen.” En dat doet Bodine gewoon tijdens het werk. “Ik heb samen met een vriendin een webshop voor woonstylingproducten . En sinds kort ook een fysieke winkel op de Padjedijk in Purmerend. Daar sta ik één dag in de week en mijn schoonmoeder helpt veel. Heerlijk om een beetje te hobbyen in mijn vrije tijd!”
* Bron: CBS
Vacatures
Voor leuke banen binnen de schuldhulpverlening, bekijk de vacatures bij Plangroep.
Wil jij werken bij de Gemeente Purmerend?