Crisis? Debbie zit er bovenop bij de Veiligheidsregio!

Als je denkt dat je bij het blussen van een brand genoeg hebt aan water en een brandweerslang, heb je het mis. Debbie Breems (34) is Strategisch Informatieadviseur bij zowel Veiligheidsregio Flevoland als Gooi en Vechtstreek. Ze zorgt dat iedereen de juiste informatie vindt op het juiste moment, zodat haar collega’s hun werk kunnen doen. Ze zit middenin de actie!

Op een pandemie waren ze bij de veiligheidsregio al tijden voorbereid. Debbie: “Ongeveer 75% van de tijd is een veiligheidsregio bezig met brandweertaken. Denk bijvoorbeeld aan advies naar gemeenten zodat zij een evenementenvergunning kunnen afgeven. Maar ook kijken collega’s mee naar bouwplannen: staat een nieuwe wijk niet te dicht op een spoorlijn? En niet te dicht op risicovolle industrie? Bij de overige 25% van de taken draait het om crisisbeheersing. “We bereiden hier scenario’s voor op allerlei situaties. Een grote pandemie als Corona stond al in onze plannen, maar denk ook aan grote ongelukken op de snelweg, overstromingen en vliegtuigrampen.”

Beleid bedenken voor informatievoorzieningen

Zelf is Debbie strategisch informatieadviseur. Ze houdt zich bezig met de samenhang tussen alle informatiesystemen die er zijn binnen de veiligheidsregio’s en de informatie die daarin beschikbaar is. “Ik help collega’s om hun werk te kunnen doen. Samen kijken we naar hun taken en de behoeftes in informatie daarbinnen. Uiteindelijk bekijk ik hoe software eruit moet zien, zodat zij alle informatie snel tot hun beschikking hebben.”

“Ik kijk met name of de teams samenhangende behoeftes hebben en of we daar dan één systeem voor kunnen aanschaffen. Rondom geo-informatie bijvoorbeeld. Brandweerlieden willen bijvoorbeeld bij een brand in een groot pand graag nooduitgangen en brandkranen in beeld hebben. De veiligheidsinspecteurs willen weer kunnen zien of brandkranen en sprinklerinstallaties nog werken tijdens een inspectie. We zijn nu een systeem aan het bouwen waar al deze informatie samenkomt.” Debbie houdt zich daarbij met name bezig met beleidsplannen en een visie voor de komende jaren. In het voorjaar krijgt ze er nieuwe collega’s bij, om de regio’s Flevoland en Gooi en Vechtstreek nog beter te bedienen: informatieadviseurs en een informatieanalist. “Informatie is inmiddels cruciaal in elk proces, elke crisis en elke uitruk.”

De mentaliteit die aanspreekt

Debbie werkt nu twee jaar voor de veiligheidsregio’s Flevoland en Gooi en Vechtstreek. Na haar studie Bedrijfswetenschappen en een master Informatiemanagement aan de VU kwam ze daar met wat tussensprongen terecht. “Ik werkte een poos als informatieadviseur voor een adviesbureau. Zij deden veel voor gemeenten en ik kreeg ook verschillende opdrachten voor veiligheidsregio’s. Daar kwam ik erachter dat de mensen en de mentaliteit mij erg aanspreken. Het gaat er nuchter aan toe en mensen zijn er praktisch. Dat komt omdat het brandweerlieden zijn. Zij zijn gewend te handelen zodra het alarm gaat. Ook is hier weinig carrièredruk. Mensen zijn goed in wat ze doen en dat vinden ze leuk. Ze hoeven niet koste wat kost hogerop te komen.”

Middenin de actie

“Ik werk hier direct samen met mensen die op de brandweerauto rijden. Als de brandweerlieden uitrukken, zie ik de wagen wegrijden waarin systemen zitten waaraan ik heb meegewerkt. Mijn klanten zijn de brandweermannen en -vrouwen. Als zij terugkomen van een klus, vertellen zij wat goed werkt en welke informatie in de systemen ze niet makkelijk konden vinden. Ik zit hier letterlijk middenin de actie en dat trekt mij heel erg aan!”

Complexe vraagstukken op landelijk niveau

Debbie is conceptueel ingesteld, ziet snel verbanden en is goed in oorzaak-gevolg denken. “Als een vraagstuk iets complexer wordt, heb ik het naar mijn zin.” Die complexiteit vindt ze onder andere doordat ze niet alleen voor de twee veiligheidsregio’s werkt, maar ook nog eens landelijk in een werkgroep zit. “Er zijn in Nederland 25 veiligheidsregio’s. We werken nauw met elkaar samen op het gebied van Informatievoorziening en hebben afgelopen zomer bijvoorbeeld een landelijk vierjarenbeleidsplan met elkaar opgesteld. De samenwerkingsbereidheid is hier heel groot. Als iemand iets nieuws heeft gebouwd voor zijn regio, deelt hij het graag met de andere regio’s. Ook vragen we elkaar naar oplossingen. Dat vind ik heel erg leuk.”

Snel schakelen in crisistijd

Soms komt Debbie complexe zaken tegen waarin ze ook snel moet schakelen. Tijdens Corona bijvoorbeeld. “Ik kwam in een projectteam terecht waarbij we werkten om de informatievoorziening rondom Corona richting burgemeesters te verbeteren.” Burgemeesters zijn het hoofd van een veiligheidsregio. “Zij kregen heel veel informatie uit allerlei hoeken toegestuurd. Denk aan de politie, GGD en (social) media. Dit werkte niet fijn voor hen. Daarom ben ik samen met een data-analist gaan werken aan een oplossing.”

En die oplossing kwam er in fases. “We zijn begonnen met een PowerPoint waar we alle informatie in plakten. Er kwam steeds meer data beschikbaar vanuit het RIVM en die zijn we gaan automatiseren. We hebben nu een goed werkend dashboard, dat geheel automatisch gevuld wordt. Je begint bij zo’n project met een snelle oplossing en werkt naar een werkzame oplossing voor de langere termijn. De burgemeesters zijn er erg blij mee en ook zij kunnen hun werk zo een stuk gemakkelijker doen.”

--> --> --> -->

Crisis? Debbie zit er bovenop bij de Veiligheidsregio!

Als je denkt dat je bij het blussen van een brand genoeg hebt aan water en een brandweerslang, heb je het mis. Debbie Breems (34) is Strategisch Informatieadviseur bij zowel Veiligheidsregio Flevoland als Gooi en Vechtstreek. Ze zorgt dat iedereen de juiste informatie vindt op het juiste moment, zodat haar collega’s hun werk kunnen doen. Ze zit middenin de actie!

Op een pandemie waren ze bij de veiligheidsregio al tijden voorbereid. Debbie: “Ongeveer 75% van de tijd is een veiligheidsregio bezig met brandweertaken. Denk bijvoorbeeld aan advies naar gemeenten zodat zij een evenementenvergunning kunnen afgeven. Maar ook kijken collega’s mee naar bouwplannen: staat een nieuwe wijk niet te dicht op een spoorlijn? En niet te dicht op risicovolle industrie? Bij de overige 25% van de taken draait het om crisisbeheersing. “We bereiden hier scenario’s voor op allerlei situaties. Een grote pandemie als Corona stond al in onze plannen, maar denk ook aan grote ongelukken op de snelweg, overstromingen en vliegtuigrampen.”

Beleid bedenken voor informatievoorzieningen

Zelf is Debbie strategisch informatieadviseur. Ze houdt zich bezig met de samenhang tussen alle informatiesystemen die er zijn binnen de veiligheidsregio’s en de informatie die daarin beschikbaar is. “Ik help collega’s om hun werk te kunnen doen. Samen kijken we naar hun taken en de behoeftes in informatie daarbinnen. Uiteindelijk bekijk ik hoe software eruit moet zien, zodat zij alle informatie snel tot hun beschikking hebben.”

“Ik kijk met name of de teams samenhangende behoeftes hebben en of we daar dan één systeem voor kunnen aanschaffen. Rondom geo-informatie bijvoorbeeld. Brandweerlieden willen bijvoorbeeld bij een brand in een groot pand graag nooduitgangen en brandkranen in beeld hebben. De veiligheidsinspecteurs willen weer kunnen zien of brandkranen en sprinklerinstallaties nog werken tijdens een inspectie. We zijn nu een systeem aan het bouwen waar al deze informatie samenkomt.” Debbie houdt zich daarbij met name bezig met beleidsplannen en een visie voor de komende jaren. In het voorjaar krijgt ze er nieuwe collega’s bij, om de regio’s Flevoland en Gooi en Vechtstreek nog beter te bedienen: informatieadviseurs en een informatieanalist. “Informatie is inmiddels cruciaal in elk proces, elke crisis en elke uitruk.”

De mentaliteit die aanspreekt

Debbie werkt nu twee jaar voor de veiligheidsregio’s Flevoland en Gooi en Vechtstreek. Na haar studie Bedrijfswetenschappen en een master Informatiemanagement aan de VU kwam ze daar met wat tussensprongen terecht. “Ik werkte een poos als informatieadviseur voor een adviesbureau. Zij deden veel voor gemeenten en ik kreeg ook verschillende opdrachten voor veiligheidsregio’s. Daar kwam ik erachter dat de mensen en de mentaliteit mij erg aanspreken. Het gaat er nuchter aan toe en mensen zijn er praktisch. Dat komt omdat het brandweerlieden zijn. Zij zijn gewend te handelen zodra het alarm gaat. Ook is hier weinig carrièredruk. Mensen zijn goed in wat ze doen en dat vinden ze leuk. Ze hoeven niet koste wat kost hogerop te komen.”

Middenin de actie

“Ik werk hier direct samen met mensen die op de brandweerauto rijden. Als de brandweerlieden uitrukken, zie ik de wagen wegrijden waarin systemen zitten waaraan ik heb meegewerkt. Mijn klanten zijn de brandweermannen en -vrouwen. Als zij terugkomen van een klus, vertellen zij wat goed werkt en welke informatie in de systemen ze niet makkelijk konden vinden. Ik zit hier letterlijk middenin de actie en dat trekt mij heel erg aan!”

Complexe vraagstukken op landelijk niveau

Debbie is conceptueel ingesteld, ziet snel verbanden en is goed in oorzaak-gevolg denken. “Als een vraagstuk iets complexer wordt, heb ik het naar mijn zin.” Die complexiteit vindt ze onder andere doordat ze niet alleen voor de twee veiligheidsregio’s werkt, maar ook nog eens landelijk in een werkgroep zit. “Er zijn in Nederland 25 veiligheidsregio’s. We werken nauw met elkaar samen op het gebied van Informatievoorziening en hebben afgelopen zomer bijvoorbeeld een landelijk vierjarenbeleidsplan met elkaar opgesteld. De samenwerkingsbereidheid is hier heel groot. Als iemand iets nieuws heeft gebouwd voor zijn regio, deelt hij het graag met de andere regio’s. Ook vragen we elkaar naar oplossingen. Dat vind ik heel erg leuk.”

Snel schakelen in crisistijd

Soms komt Debbie complexe zaken tegen waarin ze ook snel moet schakelen. Tijdens Corona bijvoorbeeld. “Ik kwam in een projectteam terecht waarbij we werkten om de informatievoorziening rondom Corona richting burgemeesters te verbeteren.” Burgemeesters zijn het hoofd van een veiligheidsregio. “Zij kregen heel veel informatie uit allerlei hoeken toegestuurd. Denk aan de politie, GGD en (social) media. Dit werkte niet fijn voor hen. Daarom ben ik samen met een data-analist gaan werken aan een oplossing.”

En die oplossing kwam er in fases. “We zijn begonnen met een PowerPoint waar we alle informatie in plakten. Er kwam steeds meer data beschikbaar vanuit het RIVM en die zijn we gaan automatiseren. We hebben nu een goed werkend dashboard, dat geheel automatisch gevuld wordt. Je begint bij zo’n project met een snelle oplossing en werkt naar een werkzame oplossing voor de langere termijn. De burgemeesters zijn er erg blij mee en ook zij kunnen hun werk zo een stuk gemakkelijker doen.”

Wil je reageren? Log dan in of maak een account! Meld je aan
Reageer op "Crisis? Debbie zit er bovenop bij de Veiligheidsregio!"